Sök:

Sökresultat:

2454 Uppsatser om Kundanpassade produkter - Sida 1 av 164

Effektivisering av orderhantering vid tillverkning av kundanpassade produkter

Syftet med examensarbetet är att undersöka potentiella problem som finns inom orderhanteringsprocessen vid tillverkning av Kundanpassade produkter och hur processen kan effektiviseras. För att uppnå syftet ska följande frågeställningar besvaras:1. Vilka potentiella problem kan identifieras inom orderhanteringsprocessen vid tillverkning av Kundanpassade produkter?2. Hur kan orderhanteringsprocessen vid tillverkning av Kundanpassade produkter effektiviseras?De metoder som använts för att besvara de två frågeställningarna och uppfylla examensarbetets syfte omfattas av en litteraturstudie samt en fallstudie där intervjuer, observationer samt data- och dokumentstudier genomförts.

Ledtidsreduktion i ett produktionssystem för kundanpassade produkter

I den tillverkande industrin ställer idag kunder krav på korta leveranstider samtidigt som de tillverkande företagen ser tid som en begränsad resurs. Detta innebär att företag tvingas fokusera på att reducera ledtiden och däribland produktionsledtiden. Vid tillverkning av Kundanpassade produkter finns inte möjligheten att hålla lager för att snabbt kunna besvara kunders efterfrågan och därför måste dessa företag sträva efter att effektivisera sina processer för att reducera ledtiden.Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur ledtiden kan reduceras i ett produktionssystem för Kundanpassade produkter. Två frågeställningar har upprättats för att uppfylla syftet:1. Vilka möjliga orsaker finns till långa ledtider i ett produktionssystem som tillverkar Kundanpassade produkter?2.

Möjliggörande av högreproduktionstakt vid tillverkning av kundanpassade ytterväggselement

Inom trähusbranschen har den ökade kundanpassningen av bostäder gjort att företag fått allt svårare att möta efterfrågan utan att tappa i lönsamhet. Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur ett medelstort svenskt trähusföretag, som tillverkar en stor mängd kundanpassade bostäder ska kunna erbjuda en stor mängd kundvariation utan att förlora i effektivitet och lönsamhet. Flera av lösningsförslagen som presenteras handlar om att öka flexibiliteten på produktionslinan för väggar. Om flera olika väggmodeller ska kunna tillverkas på samma linje utan att komplexiteten minskar måste arbetet kunna utföras snabbare, eller bli gjort snabbare. Våra förslag, som bygger på teorier från mass customization handlar om att skapa initiativ till att omfördela arbetskraft och resurser, så att rätt personer finns på rätt plats för rätt typ av vägg.

Risksamhället, konsumenten och producentansvaret på elektroniska och elektriska produkter.

Uppsatsen behandlar producentansvar för elektriska och elektroniska artiklar, konsumenten och risksamhället (Ulrich Beck). Syftet är att belysa producentansvaret för el-produkter ur ett konsumentperspektiv. För att göra detta har jag gjort en kvalitativ intervju med kommunal tjänsteman vid Norrköping kommun, intervjuer med återförsäljare i Norrköping, flödesschema över el-produkter och information och slutligen har producentansvaret för el- produkter analyserats med utgångspunkt i Becks verk Risksamhället. El-produkter inebär tidstypiska risker för den reflexiva moderniseringsprocessen. Producentansvaret för el-produkter kan ses som ett försök att lösa problematiken kring resurser som hamnat på fel plats.

Effektivare produktframtagning vid kundanpassning

Huvudsyftet med detta examensarbete var att ta fram ett regelverk för hur Hägglunds Drives AB kan effektivisera framtagningen av kundanpassade axeladaptrar för montering mellan utgående motoraxel till kundaxel. Ett beräkningsprogram skapades i Excel som guidar konstruktören genom skapandandet av en adapter. Till beräkningsprogrammet kopplades en parametriserad CAD modell av en adapter. På så sätt går det med en knapptryckning i beräkningsprogrammet skapa en CAD modell med den av beräkningsprogrammet föreslagna utformningen med rätt toleranser och mått. Möjligheten finns även att automatiskt generera ett ritningsunderlag på en 2D ritning.

Från en sluten butikskedja till öppet torg ? en studie om Open Innovation tillämpad på Designtorget

På lång sikt är en ekonomisk tillväxt driven av teknologiska förändringar samt innovationer. Teknologin har gett oss möjligheten att bli innovativa genom helt andra vägar, där fler samarbeten sker över gränser. Open Innovation är ett fenomen som bygger på öppet samarbete mellan organisationer och externa aktörer. Mer transparens och öppenhet för externa kunskaper kan generera nya värden och bidra till den interna utvecklingen. Förekommande exempel på detta sorts samarbete är många, där syftet kan vara att tillsammans skapa nya produkter och eller utveckla nya marknadsföringsvägar.

E-handel : En studie kring utvecklingen av e-handeln i Sverige med inriktning på möbelbranschen.

Vår slutsats är att det krävs att produkten är standardiserad och att kunderna känner till produkten för att företaget ska ha större chans att kunna sälja sina produkter via Internet. Detta då kunderna inte är lika beroende av den fysiska kontakten. Detta anser vi är anledningen till att endast ett fåtal möbelföretag använder sig av e-handel. Detta då alla möbelföretags produkter inte är standardiserade och kunderna inte känner till dem. Vilket innebär att alla möbelföretags produkter inte lämpar sig för e-handel.

Förbättring av försäljningsprocessen vid leverans av kundanpassade system genom processanpassning: En fallstudie av försäljningsprocessen hos Aptilo Networks AB

Detta examensarbete har studerat försäljningsprocessen vid leverans av kundanpassade system. Examensarbetet undersökte försäljning ur perspektivet nöjda kunder. Vid leverans av kundanpassade system beror kundens upplevda kvalitet inte bara på den direkta produktkvaliteten utan också på hur väl säljarna identifierat kundens önskemål på anpassningar och sedan kommunicerat dessa anpassningar till leveransavdelningen. Försäljning har setts ur ett holistiskt perspektiv, det vill säga, som en process som startar i de inledande kundkontakterna och avslutas med idrifttagande av leverad produkt. Under arbetet antogs, och motiverades, att leveranskvaliteten påverkas av att alla säljares arbete följer en etablerad och genomarbetad process.

E-handel - En studie kring utvecklingen av e-handeln i Sverige med inriktning på möbelbranschen.

Vår slutsats är att det krävs att produkten är standardiserad och att kunderna känner till produkten för att företaget ska ha större chans att kunna sälja sina produkter via Internet. Detta då kunderna inte är lika beroende av den fysiska kontakten. Detta anser vi är anledningen till att endast ett fåtal möbelföretag använder sig av e-handel. Detta då alla möbelföretags produkter inte är standardiserade och kunderna inte känner till dem. Vilket innebär att alla möbelföretags produkter inte lämpar sig för e-handel.

Marknadsundersökning : Produkter för hästsport

Uppsatsen innehåller en marknadsundersökning inom området för hästsportprodukter och närmare bestämt användandet av kylande- och värmande produkter på hästens ben. Urvalet till denna kvantitativa undersökning är aktiva inom rid- och travsporten.Markandsundersökningen är genomförd på uppdrag av ett företag för en eventuell lansering av produkt inom det aktuella området. Undersökningsresultatet visar när kylande- och värmande produkter används till hästar och även var aktiva hämtar information om nya produkter.Syftet med undersökningen är att undersöka marknaden för den nya produkten, hitta målgruppen för produkten, undersöka priskänslighet samt se på vilka marknadskanaler som är mest lämpliga..

Effektiviseringsarbete av ett produktionsflöde : -Med kundanpassade produkter

En hållbar tillväxt, hög konkurrenskraft och goda möjligheter att anställa nytt folk kan nås om företag blir bättre på att utveckla sig själva och bygga samordnade produktionssystem, vilket har blivit av allt större vikt.Fallstudien är utförd på företaget LKM AB, som producerar olika kablar och kablagemonteringar. Huvudsyftet med fallstudien är att utreda hur kundanpassningen påverkar den interna effektiviseringen av ett produktionsflöde i en tillverkande verksamhet.En nulägesanalys utfördes för att etablera nuläget och analysera den, fokus låg därefter på packningsoperationen, vilket är operationen närmast kundönskemålen. Författarna påbörjade därefter att arbeta med Kata genom att sätta upp ett måltillstånd, detta visar vart företaget är idag och vart de vill vara inom cirka en månads tid. Genom att arbeta med ett effektivt experimenteringsverktyg kallat PDCA-uppföljningsblankett, måltillståndet var uppnått inom tidsperioden och resultatet blev följande:- Leveransen gick på en pall istället för fyra stycken.- Packningstiden reducerades med 60 %.- Kontrolltiden hos kunden reducerades med 30-40 %.Detta visar att metoden och arbetssättet är mycket effektivt..

Hur vet man vad kunder vill ha? : En studie över metoder för att ta reda på marknadsbehov inom produktutvecklingsföretag

Att använda produktutveckling som konkurrensfördel har ökat dramatiskt de senaste tio åren. Anledningen till det kan spåras till att på 2000-talet har det skett en förändring till en mer kunskapsbaserad ekonomi, vilket har lett till att det även har blivit en förändring i när innovation typiskt sker i samband med produktutveckling. Numera sker innovation typiskt genom ständig förändring genom att kunderna får säga vad de tycker, istället för att ske vid produktionsanläggningen. Med hjälp av informationen från kunderna kan företaget sedan producera produkter som motsvarar precis kundernas behov. Därför kommer det företag som har mest Kundanpassade produkter att ha störst framgång.För att involvera kunder finns det olika metoder som företagen kan använda sig av, där de metoder som tidigt involverar kunderna i produktutvecklingsprocessen förespråkas.

Vilka egenskaper kan vara viktiga hos opinionsledare för att få retrosexuella män att bli mer metrosexuella i sitt konsumentbeteende?

Funktion är en egenskap som tillfredställer ett behov hos retrosexuella män. Männen börjar använda produkterna först när problemet och behovet uppstår. Intrycket av begreppet skönhet skapar repulsion för dessa män. Opinionsledaren för metrosexuella produkter hustru, barn och sambo. Vår undersökning visar att opinionsledaren är en kvinna.

Effekten av varumärkes beskrivning på studenters attityd kring värdering och ägande av produkter

Denna studie utgörs av ett explorativt experiment. Det som har legat i fokus för denna studie har varit att mäta attityd gentemot varumärkes produkter. Eftersom det har skett genom experiment har det centrala varit att se hur attityden påverkas. Studien använder sig av vissa teorier kring varumärken som råd och tips i upplägget av experimentet. En av hypoteserna som ställdes i studien var att positiv beskrivning av varumärkes produkter ger högre utfall i värderandet och viljan att äga produkten än neutral beskrivning.

Intelligenta hem : Nula?gesanalys fo?r en bra investering

Utvecklingen inom intelligenta hem med produkter som avser ljud och bild ga?r snabbt frama?t. Ett stort problem fo?r konsumenter a?r att veta vilka produkter som ska ko?pas fo?r att fa? de funktioner och egenskaper man a?r ute efter. Da?rfo?r ma?ste en va?gledning info?r inko?p go?ras.Fo?r att kunna go?ra en va?gledning info?r ett inko?p har en nula?gesanalys av produkter, tekniker och system gjorts.

1 Nästa sida ->